Dieta PALEO

Skąd pochodzi i na czym polega?

Dieta paleo zwana inaczej dietą człowieka pierwotnego, jaskiniowca czyli sposób odżywiania myśliwych-zbieraczy. Opiera się ona na przypuszczalnej diecie naszych przodków z okresu paleolitu, jednak nie naśladuje ich sposobu odżywiania, ale raczej eliminuje pożywienie, którego nasi przodkowie nie jadali i do którego nasze ciała się nie dostosowały.

W skrócie paleo to styl życia, bliski naturze, holistyczny, czyli spojrzenie na człowieka jak na całość- to, jak odpoczywa, jaką ma aktywność fizyczną, jakich kosmetyków używa, co pije i co je.

Jak wyglądało życie naszych przodków?

Początkowo człowiek latał z dzidą, jadał to co udało mu się upolować i znaleźć, czyli m.in. zwierzęta w całości z ich wnętrznościami i tłuszczem oraz rośliny, zioła, owoce, nasiona i czasami miód. 10 tyś lat temu zaczęto uprawiać ziemię, siać zboża i hodować zwierzęta. Był to sposób odżywiania oparty na produktach nieprzetworzonych, bez konserwantów, a jako jedyną formę przedłużenia trwałości jedzenia znano naturalną fermentację. Żywiono się nieoczyszczonym ziarnem, kozim mlekiem, jajami i mięsem, głównie zwierząt hodowlanych, ale żyjących w naturalnych warunkach, a także tym co udało im się upolować.

Wydawać by się mogło, że była to dieta w pełni odpowiednia, ponieważ charakteryzowała się mało przetworzoną żywnością, nie zawierała substancji chemicznych takich jakie obecnie możemy znaleźć w produktach. Była również bogata w wartości odżywcze i pomimo tego już wtedy zaczęły się pojawiać pierwsze choroby związane ze zmianą jedzenia m.in. otyłość, nowotwory, próchnica zębów czy zwyrodnienie kości i stawów.

W dzisiejszych czasach oczywiście nie da się w pełni odtworzyć diety paleolitycznej, opartej na wolno żyjących zwierzętach i dziko rosnącym pożywieniu. Natomiast warto komponować dietę tak, by była jak najbardziej zbliżona to tej którą stosowali nasi przodkowie.

Główne zasady

Zakazane na diecie PALEO:

  • przede wszystkim produkty przetworzone, zawierające m.in. barwniki, konserwanty, substancje wzmacniające smak i zapach potraw
  • cukry rafinowane
  • zboża (pszenica, żyto, orkisz, wszystkie rodzaje kasz, ryżu)
  • kukurydza
  • rośliny strączkowe
  • szkodliwe tłuszcze roślinne
  • mleko i produkty mleczne (sery, śmietany)

Niektórzy dopuszczają w swojej diecie m.in. warzywa skrobiowe i rośliny strączkowe.

 

Co można jeść na diecie PALEO?

  • warzywa (najlepiej zielone), kiełki oraz fermentowane
  • mięso dobrej jakość np. baranina, dziczyzna, gęś, kaczka (najgorszy jest kurczak)
  • jaja z wolnego wybiegu
  • podroby np. wątróbka, ozory, mózg
  • ryby, owoce morza
  • wywar z kości i szpiku
  • warzywa bulwiaste i korzenne
  • orzechy, nasiona
  • dobre tłuszcze: słonina, smalec, smalec gęsi, masło (najlepiej ekologiczne), olej kokosowy, oliwa z oliwek z pierwszego tłoczenia na zimno, olej lniany, olej palmowy
  • owoce
  • miód

Najlepsze konfiguracje posiłków to: jaja + warzywa, mięso/ryby + warzywa,  warzywa + owoce.

Zalety stosowania diety:

  1. Utrata masy ciała. Dieta nisko lub średniowęglowodanowa, średniobiałkowa i wysokotłuszczowa, która pozwala to na utratę tkanki tłuszczowej.
  2. Zatrzymanie procesów cukrzycy, poprawa wyników. Niski ładunek glikemiczny spożywanych produktów i duża ilość tłuszczu w diecie, zapobiega skokom poziomu cukru we krwi i gwarantuje jego stabilizację
  3. Braku napadów głodu. Stabilizacja poziomu cukru we krwi gwarantuje brak napadów wilczego apetytu.
  4. Polepszenie wyników lipidogramu.
  5. Zmniejsza objawy związane z chorobą autoimmunologiczną. Dieta paleo zakłada wykluczenie głównych alergenów pokarmowych, takich jak gluten czy produkty mleczne.
  6. Poprawia wrażliwość tkanek na insulinę.
  7. Uporanie się z zaburzeniami odżywiania.
  8. Przywrócenie naturalnej równowagi hormonalnej.
  9. Polepszenie pracy mózgu, samopoczucia, uzyskanie równowagi oraz zwiększenie energii.
  10. Poprawia stan zdrowia oraz zapewnia profilaktykę wielu chorób (zwłaszcza chorób autoimmunologicznych, otyłości, chorób tarczycy, chorób skóry, alergii)
  11. Poprawia proces myślenia. Mózg potrzebuje tłuszczu, (takie jak orzechy, oliwki, mięso zwierząt). Diety niskokaloryczne nie zapewniają odpowiedniej dla komórek mózgowych ilości tłuszczu.

Czy dieta paleo jest dla wszystkich?

Istnieją również odmiany i modyfikacje diety paleo dostosowane do konkretnego typu osoby np. osób mających siedzący tryb życia, sportowców, osób cierpiących na choroby autoimmunologiczne, dzieci, osób starszych, osób z insulinooporności itp. Odpowiednie rozplanowanie posiłków i grup produktów sprawiają że dieta paleo jest dla każdego.

Wszystkie te korzyści powodują, że paleo zdobywa rzesze zwolenników na całym świecie. Powoli zyskuje też popularność w Europie, wśród osób, którym zależy nie tylko na wadze i zdrowiu, ale przede wszystkim na dobrym samopoczuciu.

PRZYKŁAD JADŁOSPISU:

  • ŚNIADANIE: jajecznica z trzech jaj na pomidorach i maśle klarowanym
  • OBIAD: karczek na maśle klarowanym + kapusta kiszona
  • DESER: koktajl truskawkowy (na mleku kokosowym)
  • KOLACJA: zupa jarzynowa (krem z brokuła), banan

Dzięki za uwagę, pozdrawiam.

 

Udostępnij i zostaw łapkę 😉

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *