Jakim typem sylwetki jesteś?

Rozpoznaj swój typy sylwetki i dowiedź się jakie masz predyspozycje.

Somatotyp jest typem sylwetki który posiadamy. Głównie od niego zależy jakie mamy predyspozycje do kształtowania sylwetki oraz uwarunkowania do uprawiania sportu. Wystarczy spojrzeć na sportowców i widać odrazu, że trójboista raczej nie będzie dobrym tyczkarzem ani tyczkarz dobrym trójboistą. Każdy z nich ma inną budowę i w związku z tym inne możliwości.

Każdy rodzi się z określoną budową ciała na którą składa się: typ sylwetki, wielkość i skład ciała.

Rozróżniamy trzy podstawowe typy sylwetki:

ENDOMORFICY, MEZOMORFICY I EKTOMORFICY

EKTOMORFICZNY– charakteryzuje się długimi, szczupłymi kończynami oraz mięśniami. Wzrost powyżej 180 cm, twarz pociągła, wysokie czoło, oczy płytko ustawione, wysunięta broda. Zazwyczaj określany jako szczupły. Jego zdolność do otłuszczania się jest niewielka czyli nie są predysponowani do wzrostu tkanki tłuszczowej ani budowania mięśni. Charakteryzuje ich szybka przemiana materii. Tkanka tłuszczowa gromadzi się w okolicach brzucha (otyłość trzewna) tzw. chudzielec z brzuchem.  

Ektomorficy to osoby z predyspozycją do sportów wymagających zręczności i kondycji (gimnastyka), ale również do sportów wytrzymałościowych np. maraton, triathlon, dzięki mniejszej powierzchni ciała oraz dobrych właściwościach termoregulacyjnych.

W przypadku ektomorfików duża podaż białka w diecie (więcej niż 2g/kg LBM) nie jest wskazana, natomiast lepsze korzyści daje zwiększenie ilości tłuszczów w diecie. W ich przypadku zaleca się bogato energetyczne posiłki (węglowodany+tłuszcze).

MEZOMORFICZNY- charakteryzuje się średnią budową kościa (wzrost 170-180cm). Twarz owalna, szeroka szczęka, budowa w kształcie V czyli szerokie ramiona z wąską talią (biodra węższe od obręczy barkowej). Szybko buduje masę mięśniową, ale przy tym się nadmiernie nie otłuszcza, tzw. “budowa atletyczna”. Jest to typ najbardziej umięśnion, który posiada szybki metabolizm.

Mają predyspozycje praktycznie to każdego sportu. Dobrze odnajdują się w treningach aerobowych jak i siłowych (typ sportowca). W zależności od uprawianego wysiłku mogą szybko spalać tłuszcz jak i zwiększać masę tłuszczową.

Mezomorficy niezależnie od diety, posiadają dobrą kompozycję ciała. Są to osoby, które niezależnie co będą jadły, to wyglądać będą dobrze. W ich przypadku jest duża dowolność rozwiązań dietetycznych, najbardziej korzystnie wpłynie dieta z dużą ilością węglowodanów, białka i umiarkowaną ilością tłuszczy.

ENDOMORFICZNY- charakteryzuje się zwiększoną tendencją do otłuszczania się, budowa krępa, wzrost niski (150-170cm), szeroka talia oraz masywna struktura kostna tzw. “budowa postawna”. Zazwyczaj posiadają twarz okrągłą “księżyc w pełni”, biodra szersze niż barki. Ich budowa sprawia, że mają najwolniejszy metabolizm. Cechują się dużą siłą oraz szybką regeneracją. Łatwo budują masę mięśniową, ale również szybko magazynują tkankę tłuszczową. Tłuszcz kumuluje się przeważnie wokół pasa, bioder, ud i ramion.

Dzięki masywnej budowie oraz dobrej pojemności płucnej są predysponowani do sportów takich jak: trójbój siłowy, strongmen, judo, sumo ale również rugby czy wioślarstwo.

Mezomorficy posiadają słabą tolerancję na cukry, dlatego najlepszą korzyść przyniesie, obniżenie podaży węglowodanów oraz zwiększenie ilości tłuszczu i białka.

Są to 3 podstawowe typy sylwetek. Określenie własnego somatypu nie jest łatwym zadaniem, ponieważ rzadko spotyka się czysty somatyp. Przeważnie jesteśmy mieszańcami, czyli połączenie dwóch typów. Na przykład: 

ekto-mezo – czyli szczupłe i umiarkowanie umięśnione ciało; 

ecto-mezo – szczupłe koniczyny, bez mięśni, duży brzuch (najgorsza budowa); 

endo-mezo – łatwo buduje masę mięśniową ale również szybko się otłuszcza.

aaeaaqaaaaaaaanuaaaajgnlmdjlztbiltfkodmtndk3my04zjhklwnjmjq3owzioddmyw

Niezależnie jakim typem jesteśmy, musimy się wsłuchać we własny organizm i odczytywać sygnały. Nie zawsze teoria idzie z praktyką.

Dzięki za uwagę.

Pozdrawiam, bye 😉

Udostępnij i zostaw łapkę 😉

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *