Kiszonki – najlepsze probiotyki na zimę

Drukuj
Kiszonki są to naturalne probiotyki, które zawierają bakterie kwasu mlekowego (powstałej w czasie fermentacji).

Proces kiszenia jest procesem beztlenowym (fermentacja mleczanowa ) czyli mniej więcej 2 tygodniowy proces. W produkcie końcowym znajdujemy kilkanaście kultur dobroczynnych baketrii kwasu mlekowego.

 

Probiotyki są definiowane przez Światową Organizację Zdrowia jako “żywe drobnoustroje, które po podaniu we właściwych ilościach przynoszą korzyści zdrowotne gospodarzowi”.

W okresie zimowym są szczególnie polecane w codziennej diecie. Nie tylko wpływają korzystnie na organizm, ale są jedną z nielicznych form warzyw która przetrwa, aż do wiosny. W naszej szerokości geograficznej, zima to okres niedoborów witamin i minerałów. Powodem jest brak dostępnośći warzyw i owoców. Kiszonki są najlepszym produktem w tym okresie, bogatym we własciwości wspomagające nasze ciało.

Korzyści produktów kiszonych:

  • zmniejszają stany zapalne
  • pobudzają układ odpornościowy
  • poprawiają stanu wyściółki jelit
  • zawierają witaminy z grupy B (ilość zwiększa się podczas kiszenia)
  • wpływają na porawę układu nerwowego oraz koncentrację
  • przyspieszają przemianę materii
  • wspomagają trawienie białek, węglowodanów i tłuszczów
  • poprawiają stan skóry, włosów i paznokci
  • zawierają witaminę E i K, a także składniki mineralne (potas, wapń, magnez, żelazo, cynk czy fosfor)

Jakie produkty można kisić?

Kapustę, ogórki, buraki, kalafior, marchew, czosnek, fasolke szparagową, paprykę, śliwki, jabłka, gruszki.

Produkty KISZONE to nie to samo co KWASZONE !!! Kwaszone są doprawiane octem i cukrem (pozbawione procesu fermentacji).

Fermentacja to najstarsza i najzdrowsza technika konserwacji produktów spożywczych. Od stuleci stosowana w celach leczniczych. Rzymianie zalecali zsiadłe mleko jako antidotum na infekcje żołądkowo-jelitowe. We wszystkich kulturach świata znajdujemy tradycyjne produkty fermentowane. W Polsce jest to chleb na zakwasie, kiszona kapusta, ogórki kiszone czy zsiadłe mleko. Francja- creme fraiche (lekko ukwaszona śmietana); Włochy- salami, oliwki; Szwajcaria żółty ser; Azja- sos sojowy, kombucha, zupa miso, kimchi, wasabi; Afryka- fermentowane ziarna.

 

Nasi przodkowie pomimo, że nie mieli wiedzy odnośnie dobroczynnego wpływy produktów fermentowanych, to stosowali je w celu konserwaji żywności. Dzięki temu ich żywność “żyła” dłużej, a oni cieszyli lepszym zdrowiem.

 

pomocnicze źródła:

Dobre bakterie – Robynne Chutkan

Historia wewnętrza – Giulia Enders

 

POLECANE

KEFIR z naturalnej fermentacji

TRENING PRZYGOTOWUJĄCY DO SEZONU NARCIARSKIEGO nr. I

Roladki serowo-dyniowe

 

 

Udostępnij i zostaw łapkę 😉

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *