TŁUSZCZE- które wybierać i dlaczego?

Drukuj

TŁUSZCZE- które wybierać i dlaczego?

Tłuszcz w naszym organizmie jest niezbędny, aby prawidłowo funkcjonował. Zalet kwasów tłuszczowych jest wiele, ale skupię się teraz na tym które wybierać , aby nie szkodziły naszemu zdrowiu.

Główny problem, który tkwi w tłuszczach to:

  • utwardzone kwasy tłuszczowe typu trans (przetworzone produkty np. margaryna);
  • peroksydacja kwasów tłuszczowych (utlenianie, czyli wpływ światła, temperatury i powietrza);
  • zaburzenie stosunków omega-6 do omega-3.

 

Z powyższych trzech punktów możemy wywnioskować iż:

Tłuszczom roślinnym mówimy NIE. Natomiast tłuszczom zwierzęcym zdecydowanie TAK!

Wyjątek w tłuszczach roślinnych stanowi oliwa z oliwek extra virgin, awokado oraz olej kokosowy.

Czemu tak się dzieje?

Tłuszcze zwierzęce posiadają niezbędny dla naszego organizmu cholesterol oraz są stabilne termicznie. W związku z tym w wyniku obróbki cieplnej nie ulegają transformacji (oczywiście nie tyczy się bardzo mocno przypieczonych potraw). W przeciwieństwie do tłuszczy  roślinnych, które dzięki swojej budowie bardzo szybko stają się toksyczne dla naszego organizmu w wyniku temperatury (obróbka termiczna), powietrza czy światła. Dlatego smażenie czy pieczenie na tłuszczach roślinnych np. słonecznikowy czy rzepakowy jest dla nas bardzo niebezpieczne.

Prawidłowy stosunek omega-6 do omega-3 w naszym organizmie powinien wynosić od 4:1 do 2:1. Natomiast w standardowej diecie europejskiej wynosi 20:1 lub więcej, czyli spożywamy za dużo omega-6, a za mało omega-3. Zaburzony stosunek może prowadzić do poważnych problemów zdrowotnych i stanów zapalnych.

W tłuszczach zwierzęcych stosunek omega-6 do omega-3 jest prawidłowy. Natomiast w tłuszczach roślinnych przeważają omega-6. Dlatego powinniśmy uważać z ilością tłuszczy roślinnych, a już na pewno nie smażyć na nich ani piec. Należy je przechowywać w odpowiednich warunkach (ciemna butelka oraz w chłodnym i ciemnych miejscu).

Reasumując najlepiej smażyć na oleju kokosowym, smalcu, boczku, maśle klarowanym, tłuszczu gęsim/kaczym lub innym tłuszczu pochodzenia zwierzęcego.

 

 

Udostępnij i zostaw łapkę 😉

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *