Trening CARDIO kontra INTERWAŁ

Małe porównanie tych dwóch form treningu pod kątem efektywności i spalania tkanki tłuszczowej.

O treningu cardio i interwałowym już pisałam wcześniej, jeżeli nie czytaliście to odsyłam was to tych dwóch postów.

Na czym polegają te treningi znajdziecie w linkach niżej.

CARDIO -> https://paulinatarganska.pl/trening-cardio/

INTERWAŁ ->  https://paulinatarganska.pl/trening-interwalowy/

Dzisiaj natomiast scharakteryzujemy główne różnice pomiędzy nimi.

  1. Trening aerobowy (cardio) wywołuje spalanie tłuszczu tylko! podczas wykonywania treningu, HIIT (interwał) pomiędzy sesjami poprzez promowanie (zwiększenie) LBM i stymulację EPOC. LBM (sucha masa mięśniowa). EPOC (zwiększona po wysiłkowa konsumpcja tlenu). Dzięki temu HIIT doprowadza do przyspieszenia metabolizmu oraz ma charakter antykataboliczny.
  2. Aeroby w odpowiednich warunkach bazują na spalaniu kwasów tłuszczowych, HIIT zawsze spala glukozę.
  3. Ciało bardzo szybko przystosowuje się do wysiłku aerobowego, przez co należy je wykonywać dłużej i częściej co doprowadza do adaptacji wytrzymałościowej. Czyli  pozbywania się masy mięśniowej, która przepala kalorie nawet w spoczynku. Do HIIT ciało nie może się przystosować bo zawsze jest to ponadprogramowa odpowiedź, która wymusza regenerację.
  4. W HIIT dużo większa różnorodność ćwiczeń niżeli aeroby.
  5. Krótszy czas trwania treningu w interwałach w porównaniu do cardio.
  6. HIIT nie spowalnia metabolizmu, a znacznie go przyspiesza.

PODSUMOWANIE:

Interwał powoduje spalanie tkanki tłuszczowej nawet 24h po treningu, przyspiesza metabolizm, promuje masę mięśniową, nie wymaga dużo czasu i zapewnia dużą różnorodność.

Cardio spala tłuszcz tylko podczas jego wykonywania, może przyczyniać się do katabolizmu mięśniowego i nie przyspiesza metabolizmu. Natomiast polepsza natlenienie mięśni i dobry z punktu widzenia profilaktyki układu sercowo-naczyniowego.

Dostosujcie trening do własnych celów. 😉

Na koniec porównanie wyglądu sprinterów oraz maratończyków.

marathon_sprinter1sprinters

Dzięki za uwagę.

Pozdrawiam, BYE 😉

Udostępnij i zostaw łapkę 😉

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *