Zatrzymanie wody w organizmie

Drukuj
Woda to najważniejszy budulec naszego organizmu i stanowi ok. 60% masy człowieka. Jest niezbędna do życia oraz prawidłowego funkcjonowania. Natomiast jego zatrzymanie w organizmie może być bardzo uciążliwe, zwłaszcza w okresie letnim. Jeśli zauważymy, nadmierne gromadzenie się wody czyli m.in występowanie obrzęków, nagły wzrost wagi, trudność zdjęcia pierścionka lub założenia butów (opuchlizna koniczyn), uczucie ciężkości, to można założyć, że problem zatrzymania wody może właśnie nas dotyczyć.

Jakie są możliwe przyczyny powodujące nadmiernego gromadzenia się wody?

  • zaburzenia hormonalne (np. nadmiar insuliny lub estrogenów)
  • leki hormonalne (źle dobrane tabletki antykoncepcyjne)
  • upośledzenie funkcjonowania nerek
  • produkty wysoko przetworzone (zawierają duże ilości sodu, konserwantów i substancji chemicznych, które mogą powodować gromadzenie się wody)
  • nabiał (zawiera estrogen i inne hormony płciowe, które zaburzają naszą gospodarkę hormonalną)
  • pszenica (ze zbóż najbardziej pompuje wodę)
  • nadmiar białka w diecie (problem najczęściej dotyczy osób trenujących siłowo i przesadzających z ilością białka)
  • za mało wody wypijane w ciągu dnia (anty – reakcja organizmu na brak wody). Im mniej wody, tym organizm w obawie, że jest jej za mało, będzie gromadził ją na gorsze czasy. Dlatego błędne jest myślenie, że nadmiar wody jest spowodowany zbyt dużym piciem wody.
  • stres
  • mało snu

Najlepiej zacząć od eliminowania prostych rzeczy, bo możliwe że Twój przypadek nie jest taki ciężki i nie wymaga konsultacji z lekarzem. Po pierwsze pozbądź się produktów wysoce przetworzonych, które w składzie zawierają sód, konserwanty czy substancje chemiczne. Spróbuj również na jakiś czas odstawić nabiał i pszenicę oraz dbaj o odpowiednie nawadnianie organizmu. Dieta musi być mało przetworzona, głównie powinna opierać się na dużej ilości świeżych warzyw, świeżych ziół, umiarkowanej podaży owoców, złożonych węglowodanów (kasze: gryczana niepalona, jaglana, komosa; zboża – z wykluczeniem pszenicy; ziemniaki; bataty), pełnowartościowego białka (jajka, mięso czerwone, podroby, ryby – unikaj mięsa z supermarketu bo może być napakowane konserwantami, które spowodują zatrzymanie wody). Stosuj jak najmniejszą obróbkę termiczną podczas przyrządzania posiłków.

Teraz w okresie letnim mamy duży wybór oraz lepszy dostęp do świeżych warzyw i owoców. Idealnym rozwiązaniem będzie włączyć do swojej diety lekkostrawne sałatki z dodatkiem orzechów i oliwy z oliwek lub zupy warzywne. Warzywa zawierają sporą ilość wody i błonnika co wspomoże wypróżnianie się czy też dodatkowo pozbyciu się paru kilogramów.

W pozbyciu się wody z organizmu również pomaga herbata z liści brzozy lub z pokrzywy. Możesz prostym sposobem przyrządzić napar i pić w ciągu dnia.

Herbatka ze świeżej pokrzywy

 

Zadbaj również o jakość snu i o odpowiednią jego ilość. Walcz ze stresem, stosuj techniki relaksacyjne, zrób sobie wolne od pracy lub cokolwiek co sprawi odstresowanie i wyluzowanie.

Natomiast jeśli widzisz, że nic co wyżej wymieniłam nie pomaga. Prowadzisz zdrową dietę bez produktów przetworzonych, dbasz o sen, wspomagasz się herbatką z pokrzywy i pomimo tego nadal zauważasz nadmiar wody, to niestety problem może dotyczyć 3 pierwszych punktów. Koniecznie przebadaj nerki, hormony i skonsultuj się z lekarzem, bądź z dietetykiem klinicznym. Nie bagatelizuj sprawy bo z biegiem czasu może wyniknąć z tego poważny problem.

 

 

Udostępnij i zostaw łapkę 😉

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *